23 september 2021

Cepljenje - mojih 5 centov na najpogostejša vprašanja

Najprej "diclamer": nisem zdravnica, ne trdim, da razumem vse o cepljenju, tole je moje mnenje, ki sem si ga ustvarila na podlagi pogovarjanja s strokovnjaki, branja literature in nekaj malega so naše izkušnje spodaj.  Vseeno pa se mi zdi pametno odgovorit na vprašanja in bi bilo fino, da bi se lahko nekje o njih pogovarjali na kulturen način in ne da, si takoj označen za anarhista, če imaš kakršenkoli pomislek...

Ali lahko cepivo sploh pomaga, če so ga delali za prvo varianto covida, zdaj pa je tu že vsaj tretja?
Ja, cepivo so delali za prvo varianto, vsaj kolikor je meni znano (nisem stručko na tem področju, ampak če so ga razvijali preden je virus mutiral, skoraj ni šlo drugače). Se strinjam, da je malo čudno, da če si prebolel, pa po 6 mesecih nič ne šteje - ravno tako si naredil protitelesa... Mislim, da to ni utemeljeno na stroki in bi z veseljem prebrala strokovno literaturo, če mi lahko kdo kaj pošlje, kar bi me prepričalo v smiselnost tega časovnega okvirja...

Kar se tiče cepljenja in koliko je smiselno, če virus mutira, je najverjetneje tako kot pri drugih boleznih: imunski sistem ni samo 1 ali 0; lahko tudi reagira, vendar ne dovolj, vseeno pa to lahko pomaga pri poteku bolezni, da je blažji. Če narediš cepivo za določen virus in telo naredi dovolj protiteles, pa potem dobiš to reč, protitelesa napadejo virus, ki ga prepoznajo in vse super. Če vseeno zboliš, ker si bolj švoh ali je toliko višja doza virusa (po moje ni naključje, da so v Italiji lani na veliko umirali zdravniki, ki so zdravili paciente s covidom), skratka tudi če vseeno zboliš, je še vedno potek bolezni lažji kot bi bil sicer, kar je seveda zaželeno:). Kolikor sem brala zdravnike, to velja tudi za covid pri nas, število cepljenih je bistveno manjše na intenzivnem oddelku od števila necepljenih.

 Če virus mutira, ga protitelesa verjetno ne bojo tako hitro prepoznala, vseeno pa se lahko imunski odziv sproži v smislu: "nekaj podobnega smo že videli in je bilo sranje, dajmo to za vsak slučaj ven vržt" - in dela, ampak počasneje in slabše. Zato je lahko cepljenje sicer delno koristno tudi pri drugih variantah, je pa to zelo odvisno od tega, kako virus mutira (katera mesta na virusu se spremenijo oz. ali bojo protitelesa, narejena ob cepljenju, prepoznala to novo varianto kot nekaj slabega), zato je to špekulacija, čeprav utemeljena na logiki. Na splošno nam je cepljenje pomagalo premagat veliko bolezni in ima smisel, vsekakor pa mislim, da je prav, da se cepiva dobro testirajo - in na kratki rok je bilo to cepivo kar fejst testirano, saj se je cepilo res ogromno ljudi - ampak ne vemo posledic na dolgi rok, sploh za otroke. Glede na to, da so ostali elementi cepiva podobni kot pri cepivu za gripo in se spreminja samo tisti "ključ-ključavnica" del, je zelo verjetno, da bo ta reč čisto ok. Vseeno ne bi eksperimentirala na svojih otrocih.

Po drugi strani nikoli ne veš, kako lahko kakšna stvar vpliva - tudi bolezen. Ko sem študirala te pandemije, sem zasledila podatek, kjer so v naslednji epidemiji umirali predvsem 30-letniki,  torej ljudje, ki so navadno na višku zdravja in daleč najmanj podvrženi boleznim. Ko so šli raziskovat, zakaj, so ugotovili, da so ljudje, ki so v ranem otroštvu (ko so bili stari 2-3 leta) preboleli prejšnjo hudo bolezen, potem pri naslednji umirali kot muhe, čeprav so tisto v otroštvu preboleli brez problemov. (Če me ubijete, se ne spomnim, za kateri dve bolezni je šlo, to sem brala že lani; mogoče je bila tudi španska gripa, rumena mrzlica?) Kakorkoli - ne vemo, kako bo prebolevanje ene bolezni vplivalo na naslednje. Tako da - imunski sistem nam je še velika uganka.

Tudi sama ne nasprotujem cepljenju, sem pa proti, da se ljudi sili vanj. In sem tudi sama netolerantna do netolerantnih ali do ljudi, ki delajo škodo, navsezadnje zlo ne obstaja zaradi zlih ljudi, ampak ker ostali nič ne naredijo, ko ga vidijo...

Tudi mene moti, kako obravnavajo necepljene in še bolj me moti, da silijo v cepljenje otroke! To ni prav, pa kakorkoli obrneš! Sploh glede na to, da otroci zaenkrat niso ogrožena skupina pri sami bolezni. Po svoje se mi zdi tudi trapasto, da tisti, ki so bili "pridni" in niso zboleli za covidom, ker so se pazili, so zdaj kaznovani (ne mislim, da so vsi prebolevniki "sami krivi", da so zboleli, da ne bo nesporazuma - ampak nekdo, ki ga ni dobil, je verjetno tudi pazil)... Hkrati pa naj bi imeli prebolevniki samo pol leta protitelesa, kar mi tudi ni čisto jasno... Če si zbolel za tem hudičem, si skoraj moral naredit protitelesa, če si ga prebolel...

Naše izkušnje s cepljenjem:

Če komu pomaga, lahko opišem svojo izkušnji s cepljenjem (Pfeizer; 2 dozi): prvič sem bila malo bolna 2 dni (vročina, driska, slabo počutje, kot neka gripa pač) in rama me je kar bolela, nisem mogla roke dvignit. Drugič me je samo malo rama bolela (veliko manj kot prejšnjič, lahko sem dvignila roko), čez dva dni me je začela srbet, vendar tokrat nisem bila nič bolna, delala ponoči kot da ni nič. Lubija je samo prvič rama precej bolela, pa malo prej je šel spat, drugič minimalno in tudi utrujen ni bil. Tast je bil po prvem odmerku ok, po drugem pa je dobil visoko vročino, šel na urgenco, vendar je bil zvečer že ok. Tašča se je tudi enkrat slabo počutila. Moja starša sta bila oba ok, brez stranskih učinkov. Večinoma naj bi imeli ljudje hujšo reakcijo po 2. dozi, vendar je to odvisno od odziva na prvi odmerek - če je telo že prvič precej protiteles naredilo, je lahko drugič tudi lažje (tako so mi razložili na cepljenju, ko sem spraševala in ima logiko).
Še opomba: še hujšo reakcijo kot tast na to cepivo, je imel moj mali na (mislim da drugi odmerek) Di-Te-Per, zato bo sedaj cepljen pod nadzorom, v bolnici. Nisem proti cepljenju, sem pa zelo proti temu, kako se v takih primerih na vsak način hoče vse stranske učinke prevalit na nekaj tretjega. Vem, da je imel hudo reakcijo, ker je bil zelo zdrav in je njegov imunski sistem zelo močno reagiral, to smo se učili na faksu in tudi pediater na pediatrični je isto rekel. Ni mi pa bilo všeč, kako so vsi zdravniki takrat hoteli to podvalit, češ da je bil gotovo kaj prej bolan in da to že ni od cepljenja - ne, ni bil bolan (kar so potem tudi ugotovili - po vseh testih je bil super duper zdrav). Ampak zdaj, pred naslednjim cepljenjem so bili zelo strokovni, prej so pogledali nivo protiteles, če mora bit cepljen ali jih ima še dovolj in potem bo cepljen pod nadzorom, kjer bo pomoč ves čas na voljo, pa upam, da je ne bo nikoli rabil.
Hočem rečt, da imaš lahko hudo reakcijo na katerokoli cepivo, še vedno bo pa zelo verjetno lažja kot če bi to reč dobil - saj bi se v tem primeru tvoje telo moralo ravno tako borit proti vsemu temu. Težko primerjaš: ta pa ni imel problemov, ko je zbolel, oni pa je imel probleme že po cepljenju, potem je cepljenje hujše. Vprašanje, kako bi prvi reagiral na cepljenje in drugi na bolezen, zato gledamo večje vzorce... Glede na statistiko, je umrlo od covida neprimerno več ljudi kot od cepiva. 

Ne zdi se mi pa najbolj strokoven način, da te nihče prej ne pogleda, ko se greš cepit (mene recimo vedno pred vsakim drugim cepljenjem izprašajo na žive in mrtve, ker imam v tistem vprašalniku vse "narobe" in čisto premalo NE-jev:D (alergije na zdravila itd...;)), tu pa zdravnika vidiš PO cepljenju, da se ti podpiše kartonček... Glede na to, kako delajo, pa da kljub temu ni bilo še nobenega problema, pa bi rekla, da so očitno cepiva res varna, saj bi se sicer skoraj gotovo moralo kaj hudega zgodit tudi pri nas pri milijonu cepljenih... Tako da če imate kake pomisleke, se prej pogovorite s svojim zdravnikom, če mu zaupate, ali pa več zdravniki, če svojemu ne zaupate...

Kaj pa težke kovine, magnetnost, čipi itd...

Rama ni bila magnetna in če bi kdo uspel naredit tako mali čip, da bi ga raztopil v tisto tekočino in da bi šel v injekciji skozi najmanjšo možno iglo, naj se hitro javi Elonu Musku, ker mislim, da bi mu takoj dal službo za velike pare;). Vem, da so se biologi in strojniki zelo trudili kje najt/naredit tako mali čip, da bi ga lahko dal na čmrlja - ki je bistveno večji... In če vas skrbi, da vam sledijo, nehajte uporabljat mobilni telefon in google - ta dva vesta veliko več o vas kot bi lahko spravili na čip;). Če hočemo zajezit velikega brata, bi se morali vsi spravit na "dark net", tja pa svojih otrok verjetno vseeno ne bi upala poslat... Tako da... smo to nekak sprejeli, čeprav ne trdim, da je to dobro. Vsaka aplikacija ti hoče brskat po telefonu in vsem to dovolimo, veliki brat ves čas ve, kje ste, vas pa skrbijo mikročipi? Mene bolj skrbi to, da moraš zdaj povsod nosit mobi, da imaš digitalno potrdilo s seboj... To je v resnici tisti nevidni nadzor...
Težke kovine vsak dan pridno konzumiramo in vdihavamo na poti v službo, ko vozi pred nami avto in to v veliko večjih količinah, ravno tako se skozi sluznico vsrkajo v telo in se zato nihče posebej ne sekira - imamo monitorje zraka in to je to... Zato pa mi ni jasno, zakaj je pri tem taka panika, če vse ostalo pa mirno toleriramo... Ne rečem, da so dobre za nas, ampak povsod drugod se nihče ne sekira... Biološki material je pač precej nestabilna reč in če hočeš, da ostane v točno takem stanju, kot mora bit (kar je pri cepivih ne samo zaželeno, ampak kar nujno), moraš všasih dodat kakšne stabilizatorje - ti pa niso dobri niti v hrani, niti v zdravilih, ampak če hočeš, da je dalj časa obstojno, ni druge...

Če nisi proti cepljenju, zakaj se pa potem tako buniš? 

Ker ni mi jasno, kako je lahko tole boljše kot pa da bi poskrbeli za najšibkejše: tiste, ki zdaj nasrkajo zaradi nasilja doma, ki se dokazano dvigne v takih situacijah; tiste, ki so tako osamljeni, da bojo umrli od tega, tudi če covida ne bi bilo; tiste, ki bojo umrli od stresa (infakrt), ker ne vejo, kako prehranit družino...) Niso samo ljudje v domovih starejših ranljivi...
Obstaja še kak drug problem kot covid! Ja, pazimo, da ga ne raznašamo, ampak zaboga, pazimo tudi, da bojo ljudje, ki rabijo zdravniško ali drugo pomoč, to dobili! (*pa se ne bunim zase, imam srečo, da sem zdaj ok, ampak vem, da niso vsi tako srečni...) 

PS: jutri pa dobite spet ideje za potepanje po Sloveniji in kaj luškanega;) - brez skrbi, luštne stvari bojo vedno dobrodošle tukaj;).

2 komentarja:

Anonimni pravi ...

Vera, prav čestitam ti za tako odlično, jasno, strokovno, a poljudno razlago vseh najpomembnejših vidikov glede cepljenja.

Dan objavi ta prispevek nekje, kjer bo dosegel širši krog bralcev - prav škoda je, da bi ostal prezrt.

Vse dobro in čim več piši in objavljaj, si navdih za marsikoga 🙂.

Urška

PS: kateri je tvoj najljubši komad od Rollingov? (Sorry, danes pač prvič komentiram, pa sem se spomnila, da te moram še to vprašat 🤪).

veri pravi ...

Ojla, Urška, hvala za prvi komentar (in čestitke, prvič je vedno čudno;). Me pa res zelo veseli, če se je ok bralo - to je precej občutljiva tema in ljudje so zdaj tako hudimano razklani - oblast pa to seveda podpihuje, ker ji paše, saj bi jo združeni hitro dol vrgli:D...

Hm, sem že razmišljala, da bi rada kje prebrala kako tako kolumno, samo nimam pojma, kam naj bi to pisanje poslala, če bi ga kdo sploh hotel... Imaš kako idejo mogoče?

Hvala za vzpodbudne besede, sem prav vesela, če tole komu prav pride:). Ideje res niso problem, včasih se ne spravim napisat ali pa samo objavit (ne da se mi vsega ostalega - iskat ključnih besed, pa urejat oblike itd:D) in če potem nekje vidim, da to vseeno kdo bere in komu prav pride, sem prav motivirana za pisat, tako da hvala!

PS: Moj najljubši komad je Paint it black - sicer mi je vedno pomembno besedilo, ampak mislim, da mi je ta tako noro všeč predvsem zaradi glasbe (melodije in ritma)... Čeprav mi je všeč tudi zgodba zadaj - fraza ima zgodovinsko ozadje, ko so se Škoti uprli Angležem in niso hoteli prebarvat svojih pisanih vrat v črno, ko je kraljica umrla v znak upora, če sem si prav zapomnila.
Drugi najljubši mi je pa verjetno She's a rainbow, da se izenači, haha:D. Brez teh dveh komadov ne bi bilo mojega doktorata. Ne vem kolikokrat sem že napol spala za računalnikom, pa sem si dala to in si rekla - hej, saj ni tako grozno, stisni zobe, pa delaj dalje:D. Sem se zahvalila Rolling Stonesom in Bajagi v zahvali:D! In izumiteljema tavrina, hehe.