03 september 2012

Sladkorna dieta za nosečke s sladkorno

Večinoma že veste, da sem imela v nosečnosti s Svitom nosečniško sladkorno. Vsi veste, da sem sladkosnedna in da diete niso zame (še nikoli v življenju nisem namensko hujšala ali prostovoljno sledila dieti, ki mi je ne bi predpisali zdravniki - in kadar so mi jo, mi je bilo salamensko zoprno, vedno sem bila lačna, vedno sem shujšala, pa čeprav so bile zelo različne (in sem razen pri sladkorni lahko pojedla količinsko kolikor mi je pasalo - ampak kot rečeno, diete res niso zame!), pa sem jih imela čast že kar nekaj preizkusit:
- dvakrat dieta za povišanje in boljše vsrkavanje železa - skoraj samo meso in jajca, pa zelena zelenjava (ješ lahko kolikor hočeš, ampak bila sem salamensko lačna, čeprav sem enkrat zmazala skoraj celega piščanca! in seveda goro zelenjave - ampak od tega se pač ne naješ, vsaj ne, če si jaz;),
- drugič dieta brez mleka in jajc (sum na alergijo pri Ronji - ampak ker sem jo še dojila, sva morali na dieto obe) - ta je največji obup od obupa, ker jaz živim od jogurtov, pa še noseča sem bila z Lejlo in sem vse, kar ni bilo jogurt ali sadje vrgla po isti poti ven... No, konec dober - vse dobro:)
- No, zdaj pa še sladkorna dieta za nosečke... Nekateri pa veste tudi to, da mi tak jedilnik niti približno ne ugaja (obožujem sadje in jogurte, to dvoje pa je za moje pojme precej skopo odmerjeno - ampak tega res ful pojem) in da je to premalo hrane zame (eni ne spimo in moramo pač več jest;) - to so ugotovili tudi zdravniki in mi zvečali porcije, da sem nehala tako fejst hujšat in se zadnja dva meseca samo nisem več nič zredila (nisem bila nikoli ravno obilna nosečka - 65 kil)... Tako da je malo odvisno: meni so rekli, da maščobe ne omejujejo zaradi sladkorja, baje sploh ne vpliva, ampak zato, ker je večina sladkornic pretežkih, pa to dodatno slabo vpliva na cuker in morajo shujšat.

Kakorkoliže: šta se mora, nije težko in če je kaj dober razlog, je to tvoj otrok in ker zanje človek naredi vse, torej se tudi odpove sladkarijam - ok, ker se čisto ne damo, jih pač priredimo, tako da so dovoljene, hehe;).

In takrat sem razmišljala o tem, kako bi naredila to dieto znosno oz. tako, da ne bi bila ves čas salamensko lačna (ker v nosečnosti se lakota pri meni kaže kot slabost in to ful ni fajn - ne postanem lačna, ampak mi rata samo še bolj slabo - to mi je itak ves čas, ampak če sem lačna mi je pa ubitačno slabo in potem bruham in mi je še bolj in se zaciklam, skratka celo sranje;) - zdaj mi je hecno, takrat pa niti ni bilo preveč;)... In sem si sestavljala jedilnike, tehtala sestavine, si merila sladkor 3-5x/dan in bila sploh in oh pridna (saj pravim - otrok v bušiju je res dober razlog, zase se mi nikoli ne bi dalo toliko komplicirat;) Ja vem... samo kaj naj?;)... Malega ste pa videli in morate priznat, da za tako dete se splača:
No, ampak to je moja sreča - kaj je zdaj dobra stran vsega tega matranja za vas? Ja to, da lahko napišem ideje za jedilnike vsem tistim srečkam nosečkam sladkornim nesrečkam;). Vsako zlo za nešto dobro, a ne? Naj ima vsaj kdo kaj od tega, torej začnimo:) Najprej malo teorije: kot že vsi vemo, naša slinavka proizvaja inzulin, ki poskrbi za presnovo sladkorja. Če je tega preveč naenkrat, ona ne more folgat in sladkor v krvi naraste, kar ful ni fajn ne za mamo, ne za dete (ja, tole zdaj je bilo zelo laično in zelo leno napisano, ampak usmilite se me, sem ravnokar iz dopusta;), jutri me čakajo 3je mali cel dan na polno;)... Torej se boste morali zaenkrat zadovoljit z osnovami;) Saj itak vam na diabetološki z veseljem razlagajo vse naprej in nazaj, samo na logična vprašanja vam ne bojo logično odgovorili (tega ne pričakujete, tudi najbolj vztrajnim (beri: tečnim;) ni ratalo;).

No, nam je bilo naročeno takole: 
- hrano si moramo tehtat in pojest toliko posameznega živila, kot je dovoljeno za tisti obrok (verjetno bi lahko tudi manj, ampak kdo bi hotel jest manj?;).
- Jest je treba večkrat na dan po malem (ok, to meni ni problem, zame je bilo obrokov premalo, pa premajhni so bili, ampak na splošno je dieta puncam všeč - no, meni ni bila). Zajtrk je obvezen in mora bit takoj oz. zelo kmalu, ko vstaneš.
- Živila so razdeljena na mleko in mlečne izdelke, sadje, zelenjavo, stročnice, škrobna živila, meso in maščobe (v originalu še sladka živila, ki pa so nosečkam strogo prepovedana), potem pa imaš pri vsakem razpredelnico, koliko gramov česa pomeni 1 enoto in za vsak obrok predpisano, koliko enot česa ogljikovih hidratov, mleka, mesa, sadja, itd...) smeš pojest. Lahko pa izbiraš, kaj od škrobnih živil ali kaj od mlečnih izdelkov boš pojedel/la (meso ni samo meso, so tudi druge stvari tam, kar je fajn:). Določene stvari smeš zamenjat in jaz sem z veseljem dala kako meso za mleko, malo manj rada sem ob tem žrtvovala še zelenjavo, ampak to so mi kasneje pustili, da je pojem po mili volji in je bilo veliko lažje:). Sliši se zakomplicirano in dejansko v praksi ob dveh malih otrocih in ubitačni nosečnosti tudi ni tako zelo enostavno kot verjetno kakemu dolgoletnemu sladkorniku, ki že na daleč oceni, koliko enot česa mu nosi natakar;).
- Priporočali so nam, da jemo samo polnozrnate izdelke, lahko tudi rž in oves, prepovedana pa koruza in vsak riž razen rjavi; dovoljena je bila ajda, čeprav mi je kasneje diabetologinja rekla, da baje nosečkam dostikrat dela probleme (meni jih je), NIČ bele moke, NIČ sladkorja (kakršnega koli: ne belega, ne rjavega, ne sadnega, ne nobenega naravnega sirupa, niti železa v sirupu, NIČ!), nobene marmelade, tudi take za diabetike ne, niso nam dovolili koruze, nobene spasirane reči (ala pire, šejk,...), nobenih drugih kosmičev razen navadnih ovsenih, sadje strašansko omejeno, vse samo manjmastno (ampak to mi je vseeno, itak ne maram mastnega - no, potem so mi rekli, da naj jem bolj mastno, da ne bom toliko hujšala...), prepovedano je bilo tudi suho sadje, čeprav recimo meni ne navadno ne suho nista delala nobenih težav s sladkorjem (to je pač zelo odvisno od človeka, ampak v principu je ot prepovedano), prepovedani so bil sadni jogurti in vse, kar ima not normalen cuker, ne smeš belega riža, ekspandiranega riža, navadnih testenin (čeprav mi je tudi tu kasnej d. priznala, da so navadne al dente bele testenine navadno boljše od polnozrnatih - vsaj meni so tudi res bile, samo na količine je bilo treba pazit - jaz jih sicer pojem preceeeej več kot je dovoljeno), itd, itd... skratka zadeva je bila še precej bolj stroga kot pri navadnih diabetikih (vsaj če si se je hotel res držat - in jaz sem se je res hotela, ker pač za svoje male vse naredimo, to je aksiom;).
- Seveda je zelo priporočen šport, zmeren, da ni prehudih nihanj, pa čim večkrat - no, to bi si sama srčno želela, vendar so mi ga iz drugih razlogov prepovedali... tako da sem bila bolj ali manj prisiljena na to dieto...
- Pri sladkorni je treba tudi zelo veliko pit, seveda samo nesladke pijače, torej najboljše vodo ali nesladkan čaj (pri tem da nosečkam zatežijo že za sadni čaj, češ da ima sadje not in bo to dvignilo cuker... milo rečeno rahlo pretiravajo;) Skratka čaj, bilokaki sicer name, niti na nobeno, kar jih poznam, ni imel nikoli nobenega vpliva). Mleko je odmerjeno v obrokih in ga ne smeš pit kar tako in tudi med obroki je to 1-2 dl mleka oz. jogurta, kar se meni zdi strašansko malo, ampak večinoma se pa ne pritožujejo nad količinami, tako da sem mogoče res jaz čudna...

Ok, to so bila splošna priporočila, ki jih itak že vse, ki se s tem ubadate, veste, tako da gremo na konkretne predloge:

ZAJTRKI
- moj daleč najljubši zajtrk so bili ovseni kosmiči z jogurtom in malinami, borovnicami ali jagodami (ker je bilo to pozimi, sem pač uporabljala zmrznjeno sadje). Obožujem jogurte in sadje temu se res težko odpovem in jagodičje je zelo fajn, ker jih lahko poješ veliko (nekaterih tudi četrt kile in to je že nekaj - ja, tudi kvantiteta šteje, vsaj pri meni:D). Namesto jogurta lahko vzamete mleko in seveda zamenjate sadje, ampak recimo banane lahko poješ zelo malo (80 g - kar je precej malo banane...)
- Za spremembo si lahko kdaj naredite ovsenčka: to so na mleku kuhani ovseni kosmiči, po želji osladite z natrenom, narežete čez tistih 80 g banane ali malo hruško ali jabolko (ali pa pol velikega) in je tudi dober zajtrk (ni pa glih velik, to priznam, ampak tu se žalite drugim, nisem si jaz te diete zmislila, moja bi vsebovala čokolado in sladoled;).
- Bolj klasičen zajtrk bi vseboval lahki jogurt ali mleko (1,5 dl), črn ali ržen kruh (vso srečo pri iskanju takega brez bele moke - namig: vzamite tistega, ki je najbolj zbit, ta je najbolj ziher:D) - cca 1,5 kosa je 80 g), na katerega namažete 1 žlico kisle smetane in pazi to! gor lahko položite KOLIKO HOČETE kislih kumaric! To je praktično edina hrana (poleg nezabeljene zelene solate), ki je lahko poješ, kolikor hočeš! Kar je ful praktično, če si noseča:D - vsaj meni - sicer nisem ravno nek porabnik kislih kumaric, med nosečnostjo, pa sem čista karikatura - trebuh, kisle kumarice in bruhanje:D. Zraven smete pojest še 1 mali sadež (hruško, jabolko ali zdaj ko je sezona precej več jagodičja - to mate vse v razpredelnicah).
- Lahko si pa naredite domače polnozrnate kruhke s semeni in zraven skutin namaz z baziliko, recimo... To je dobro tudi, če nimaš sladkorne;)

- Da vam ni dolgčas od tistih enih in istih črnih kruhov, lahko kdaj jeste ovsene krekerje (so dragi, če nimaš sladkorne so tudi zelo zanič, ampak če imaš sladkorno, so neverjetno fajn popestritev, pa še povsod jih lahko s sabo vzameš), polnozrnat toast, itd... V principu čim nižji je glikemični indeks, tem boljše.
- Surove zelenjave navadno lahko kar precej poješ in od tega imaš vsaj malo poln želodec, vsaj nekaj časa... Ja, jaz sem bila fejst lačna, drugi baje niso, očitno smo drugače narejeni;). Tole so vse sicer slikice iz morja, ko mi ni več treba pazit na tole, ampak ene stvari pri tej dieti so čisto fajn: veliko zelenjave, recimo;)
KOSILA
- pasulj
- ajdovi žganci s kislim mlekom/skuto ali zelenjavno omako (super paše korenčkova)
- matevž (če smo čisto natančni, ga ne bi smeli zmiksat, to je strogo prepovedano, ampak kolikor sem se pogovarjala s sladkimi nosečkami, to dejansko ni nobeni delalo problemov - probajte, pa boste videle, kako je pri vas) s kislim zeljem in če vam paše še pol kake ne preveč mastne pečenice oz. klobase(oz. če ste bolj suhice, lahko tudi zelo mastno vzamete - meni so jo potem naročili, ker sem preveč hujšala)
- polnozrnate testenine z zelenjavnim vokom
- rjavi riž in zelenjavna omaka (recimo bučke + paprika, ko je ravno sezona:) - z malo začimbami in žličko smetane je zadeva čisto nediabetično dobra:)
- ričet
- njoki s paradižnikovo omako (pazite pri količini njokov, krompirja ne smemo preveč, pa seveda uporabljate polnozrnato moko namesto bele pri izdelavi njokov)
- bučni njoki z maslom in žajbljem- te ste tu že videli (ali pa s kako zelenjavno omakico) in tega se boste dejansko smeli do sitega najest! Ker buče lahko poješ kar precej:).
- polnozrnatei kuskus z gobovo omako (gob tudi lahko precej pojeste:)
- bučkini ocvrtki in amarant s paradižnikovo omako (paradižnik je tudi fajn, ga tudi smemo veliko:), bolj kot so čudna žita, več ti jih pustijo:)
- polnozrnate samose za vegetariance - iz indijske kuhinje
- ajdova kaša z gobami (dobro, samo si hitro spet lačen)
- gobova juha - če dodate suhe gobe, bojo že one malo zgostile in ne bo treba toliko smetane:)
- sirov fondi s polnozrnatim kruhom in manjmastnim sirom in veliko zelenjave zraven
- polnozrnate testenine s paradižnikovo omako ali kako drugo zelenjavno omako (zelenjava je res krasna, ker je lahko dejansko nekaj poješ:)
- zelenjavne enolončnice
- zelenjavni narastki (namesto mesa je tisto jajce, ki ga daš v narastek, da se vse skup lepo poveže) - pač malo bolj šparaš pri siru ali ga pa izpustiš
- polnozrnata pica z zelenjavo (izi s sirom, tega ne smemo veliko)
- polnozrnati vlivanci, zelenjava in mocarela, gratinirano v pečici
- prebranac
- mineštra s polnozrnatimi testeninami
- špinačni cmočki s skutno omako
- koprivovi njoki z zelenjavno omako
- polnozrnati orchetiji z brokolijem 
- sataraš
- zelenjavna omleta
- ovseni zrezki s kolerabino omakico
- čompe (max. 2 krompirja)
- bučna juha oz. kaka druga zelenjavna juha - glede kremnih juh komplicirajo, ker kao ne smeš miksat ničesar, ampak kot rečeno - še nobene nisem slišala rečt, da ji je cuker zrasel od cvetačne ali bučne juhe;).
- ali pa recimo melancanov zapečenček: melancane narežeš na rezine, jih nasoliš, stisneš in potem povaljaš v polnozrnati moki, jajcu in na koncu v polnozrnatih svežih drobtinah (polnozrnat kruh nadrobiš), vse skup daš na neprijemljiv pekač in popečeš v pečici, potem pa zložiš v keramično posodo za narastke (izmenično plast melancan in plast paradižnikove omake - končaš z omako, ki jo posuješ s sirom)
Aja, vi bi še kaj mesnega kdaj pojedli? Čisto pozabila, sem bolj nesesna, hehe:D. No, tu je par idej:
- puranji zrezki z zelenjavno omako in polnozrnati kuskus
- kruhovi cmoki iz polnozrnatega kruha in golaž (za vegije je lahko sojin golaž)
- solata perfecta - to je naša jed, nekaj podobnega kot "Cesar's salad": zelena solata, paprika, kumare, korenček, jogurtov preliv, na koščke narezan popečen piščanec (file) in na kocke narezan popečen polnozrnati kruh
- no, pa tudi v pasulj, ričet in prebranac lahko kdo not stopi, samo pazite na to, kak kos mes boste izbrali (nam je bila svinja prepovedana - no, to mi res ni bil problem:).
- krompir, bučke, paprike in meso (nabodala recimo) na žaru ali v pečici
- rižota iz rjavega riža, paprike in purana

SLADKARIJE
- polnozrnati grisek z žličko temnega kakava in umetnim sladilom
- na mleku kuhan rjavi riž s cimetom (če smete, lahko dodate še rozine)
- prosena kaša z jabolki (če ugotovite, da vam suho sadje ne dala težav, pa lahko vzamete tudi suhe slive - te so sicer za diabetike celo priporočljive, ampak sladkorkam nosečkam jih pa ne dovolijo, ne štekam čisto logike, ampak kot rečeno - odgovora nisem dobila;)
- jabolčni zavitek iz polnozrnatega vlečenega testa, sladkan z natrenom in brez drobtin. Če imate dovoljene maščobe, lahko premažete zadevo s smetano, bo bolj užitna;).
- polnozrnati mafini z umetnim sladilom
- ajdovi štruklji s skuto
- borovničev zavitek iz polnozrnatega vlečenega testa, nadev sladkan z natrenom in seveda brez drobtin
- skutno višnjeva zloženka iz polnozrnatih piškotov, kreme iz smetane in skute in čez višnje in žele (iz višnjevega kompota). Seveda tega ne smete pojest veliko, ampak dejansko smetana ni prepovedana, je smeš kar nekaj pojest, skute sploh, višenj tudi, pa tudi 2 polnozrnata piškota, tako da če to zložiš skup, dobiš celo nekaj kolikortoliko užitnega:)
- halva iz polnozrnatega zdroba in brez sladkorja
- sadna torta s prirejenim biskvitom brez maščobe in sladkorja in bele moke (jajca, polnozrnata moka in natren), skutina krema s sadjem ali pa žele s sadjem na vrh
- pirini piškoti z mandlji brez sladkorja (kar se mene tiče dietni piškoti niso glih tapravo, sladkor ipak naredi svoje pri peki - ni samo za okus, naredi tudi teksturo)
- ponarejeni tiramisu s prirejenim biskvitom, namočenim s kavo, krema iz skute namesto mascarponeja in brez jajc
- zdrave tufahije: olupljena razpečkana jabolka, kuhana v vodi (nič sladkani kot original), napolnjena s maso iz orehov/mandljev, natrena in malo manjmastne smetane (lahko je kisla, ta je manj mastna ali pa sladka). To je dejansko zelo dobro tudi kadar nimaš diete - za razliko od raznih dietnih piškotov, ki sta jih pri nas imeli radi samo tamalidve, midva pa ravno ne;).
- jabolčni žličniki: jabolka na malo masla ali olja podušiš, osladiš z natrenom in zmešaš s kuhanimi žličniki (voda + polnozrnata moka + jajce)
- zdrobov narastek s sadjem, seveda polnozrnati zdrob
- polnozrnati/ajdovi vaflji ali palačinke (meni so bili vaflji ok, palačinke so mi pa vedno cuker nabile - ni mi logično, ampak tako je bilo - in baje palačinke res nabijejo cuker, pa tudi če so ajdove ali polnozrnate... ne vem, probajte) s sadno omakico, pokuhano iz jagodičevja (gozdni sadeži) in natrena, brez maščobe, sladkorja ali podobnih bedarij;)
Tako, upam, da bo komu tole kaj pomagalo... Najhujša stvari pri dietah je monotonost - to, da lahko ješ 5 stvari in jih moraš non stop jest. Ok, če bi bila ena od njih čokoladni sladoled, samo kaj ko to nikoli ni to! Zato bo mogoče komu prišlo prav par idej za raznorazna kosila, vsaka itak zase ve, kaj ji dela probleme in kaj ne (meni jih sadje ni, nekaterim jih pa ful - mi pa ful ni pasal kruh - tudi sicer mi ne paše in ga ne pojem skoraj nič).

Dober tek!

* Še dve povezavi na to temo - sama jih sicer nisem uporabljala, sem ju pa zdajle našla, ko sem hotela pripopat tisto knjižico, ki sem jo dobila na diabetološki (dobile smo tiskano verzijo, pa sem upala, da obstaja kje elektronska, naslov je Prehrana pri zdravljenju z inzlinom, vendar tega v el. obliki nisem našla).
http://www.klinika-golnik.si/uploads/si/bolniki-in-obiskovalci/uporabne-publikacije/jedilnik-za-zdravo-prehrano-pri-sladkorni-bolezni-7-5-mj-ali-1800-kkal-9-09-151.pdf
http://kroncek.mojforum.si/kroncek-about235.html

PS: N, a bo v redu? Upam, da nisi že rodila vmes...

1 komentar:

katja pravi ...

Vera, zlata si..sploh zdaj ko sme pred podobnim dejstvom kot ti- diabetes... na srečo mi vsaj sicer ni slabo in ja, ne nisem presuha...to sicer ne vem če je sreča ampka... avo..še ne razlog več d abova veliko na vezi anslednje mesece ... dokler vi ne pičite na jug :-)

Pozdravček,katja